Hästar i miljoner år

Jag började plötsligt fundera på över hur länge hästarna funnits, och vad vi försöker göra med dom.
Har hört och läst om det många gånger, läser en bok där författaren pratar om det väldigt ofta, på kursen idag sa hon också saker om det, men det har aldrig plingat hos mig. Det har alltid bara varit, jo, så är det ju, helt sant det. Bara sådär, inte mer. Men nu... verkligen slog det mig. Rakt i skallen. När jag läste en tjejs blogg, där hon skrev, fullt normalt, helt sant, att elen i tråden runt hagarna stängde av sig för att tråden täcktes med så mycket snö. Det var just det som gjorde allt, för tänk hur dumma vi är, som till och med måste ha ström i staketen för att hästarna inte ska springa ifrån oss!!! Hur mycket visar inte det, att de egentligen inte ska vara instängda, att de inte är meningen att de ska hållas på det sätt de gör idag?
Tänk om man skulle få vara en utav de allra första människorna som började rida hästar. Då stängde man minsann inte in dom i staket med ström i, utan då fick de gå fritt, men då med människan som ledare ( Säkert inte i alla fall, men ) Men då stannade de ju kvar ändå!!!
.
Äh, jag tappade det.
Men det var väl trevligt :)
/S

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: