Upptäckter

Idag började jag dan med att fara och åka skidor med mamma och Linda. Blåste en hel del, men det var bra ändå :)
.
Men det jag tänkte skriva, var vad jag kommit fram till och upptäckt idag :)
1. Lappen rullar sig alltid när man släpper in honom och Gino på kvällarna. Idag red jag och Gino när Lappen gick in, och när vi kom tillbaka var han inte spånig. Så rullade han sig. Precis som vanligt. Alltså gör han det först när Gino är med honom, när hans ledare finns nära :)
2. Medans jag red så var Gino väldigt uppstressad, eller pigg, vet inte riktigt vilket. Men han pinnade på helt otroligt i traven, jag satt barbacka och red med hacket. Så kom jag på ett knep, som gjorde att han saktade farten och tänkte istället för att rusa, och skillnaden det blev.
Ta i båda tyglarna = han bara drog emot.
Ta i bara ena tygeln = han böjer på halsen och saktar ner ca två steg innan han rusar på igen.
Försöka böja och flytta honom i sidleds = Han böjde bara på halsen och pinnade på framåt.
Eller verkligen böja och flytta på honom = Han saktade ner på traven, koncentrerade på vad han skulle göra och flyttade på hela kroppen.
Knep :)
3. Jag har hittat den position jag faktiskt måste sitta i barbacka, med benen snäppet framför tyngdpunkten. Finns inget att göra åt saken :)
4. När han försöker sticka, eller blir rädd för något, är det första jag gör att säkra mig själv så att jag håller mig kvar, ex. tar ett stort mantag, och sen stoppar jag honom, på det vis som situationen då kräver. Trots om han kanske sticker i väg ner i diken, eller rakt fram i full galopp. Om jag skulle göra tvärtom, skulle jag troligen ramla av istället, och hur ska jag då få fast honom?? ;)
Först tar jag mig själv, sen tar jag hästen :D

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: