Gino 28/3

Hade jätteroligt idag :D Körde på så mycket utrustning som möjligt, jag tog en hjälm och ett dressyrspö, Gino fick en grimma och det långa grimskaftet :) Vääääldigt mycket saker vi satte på oss alltså ;) Hade dragit fram massa bommar, eller fem stycken närmre bestämt :D La ut de lite halvplanerat, men målet var att inte kliva över en enda av dem en enda gång :D Hur man nu kan tycka att det går ihop ;) Gick en bit på vägen först, stannade, backade, tränade på att flytta på bakdelen vilket inte alltid funkar så bra, trava lite korta bitar och så gå runt mig.
.
Väl på gården igen så struntade jag helt i bommarna, vilket var meningen. Gino var först väldigt fokuserad på dem, men när han märkte att inget hände så tittade han lite mindre. Satte honom att gå på volt runt mig i skritt. Jag stod stilla på stället, och bytte bara hand med grimskaftet bakom ryggen. Vi klararde sådär tre varv åt båda hållen :) Eller jag begärde snarare inte mer än ;) Enligt Parelli NH är det något som heter The Circling Game det vi gjorde, men ja :) Inte något jag direkt tänkte på.
.
Sen traskade vi kring bommarna lite smått, och när han inte reagerade dessto mer, knöt jag ihop grimskaftet och hoppade upp. Som vanligt fick han lite psykbryt när jag skulle hoppa upp, men det är något som jag märkt att han bara gör när jag ska hoppa upp efter att ha gjort något slag av markarbete innan. Han är dominant och tycker inte om när man hoppar på honom, men trots allt stod jag på en snöhög som gick upp i samma höjd som en pall. Och han gör det så gott som aldrig annars heller. Det är något värt att fundera över, men mina teorier is jag inte skriva ut nu.
.
Väl uppe skrittade vi runt i kring, böjde, stannade, gjorde lite skänkelvikningar. Sen gick vi vidare till trav, och till min glädje höll han efter en kort stund en bra och lugn takt eftersom han hela tiden var tvungen att svänga. När det funkade prima, tänkte jag, äsch, vi kör, det är bara att hålla i manen. Så vi gick ner i skritt och sen upp i galopp. Fram och tillbaka. Halt - galopp - skritt - trav - skritt - galopp - skritt - halt - trav - galopp - skritt osv. Jättekul :) Just då och nu också :D Log ganska mycket hela tiden, vilket jag fortfarande gör :) Det som var som rätt omöjligt i sommras funkar utmärkt nu. Men så har vi förändrats väldigt mycket sen i somras, båda två.
Så vi ett fint avslut på träningen. Första galopperna i grimma på gården, utan staket som hindrar en från att sticka om man så önskar. Men inga galna psykbryt kom, och han lyssnade om möjligt nästan bättre än med ett bett i munnen :) Tänka sig att jag är glad ;) :D
.
For ut och promenerade i skritt innan han fick traska ut i hagen igen :)
.
.
Som sagt, kring septemer 2010 togs den här bilden, och allt vi gjorde idag funkade knappt då :) Framsteg i massor som jag brukar säga :D Det tar sin tid, men det är det allt värt!
Postat av: sofie

hahha ni gör fram steg hela tiden även om du inte märker de hähäh vill bara säga de hehehhe :d

2011-03-29, 11:07:37 - URL: http://souffipropp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: