En tavla

Jag ska göra en sånhär :) Jag har dock glömt bort det lite, men kom på det när jag läste det här :) Jag ska måla idag! När mina brottade vänner åkt hem....
-
http://www.365saker.se/2009/01/19/19-mala-en-tavla-som-blir-ett-rep

När jag bodde i Skåne fanns det en tjej som gick året under mig på Skrivarlinjen på Fridhems Folkhögskola. Hon bodde i Helsingborg. Ovanför sin säng hade hon en tavla som hon själv hade målat. Det var en explosion av vitt, svart, rött och så tror jag kanske ett litet stänk av lila. Mitt i färgspyan hade hon med vit färg skrivit: Var fan är min sensation?. Tavlan var placerad så att den var det första hon såg när hon vaknade om morgnarna. Den blev som en visuell väckarklocka, omöjlig att snooza.

Var fan är din sensation?
Var fan är din tavla ovanför sängen?
Var fan är ditt rep som du kan använda för att dra dig upp ur sängen alla morgnar med Göteborgsväder, Stockholmsväder, Luleåväder och vågrätt regn?

Det är enkelt. Du behöver inte kunna måla. Det handlar om en färgspya. Det kan vara vad som helst. Du kan måla vad du vill eller skriva det första som poppar upp i ditt huvud. Huvudsaken är att det triggar dig.

a) Hitta ett citat som du går igång på. Det finns mängder av personer som har sagt bra saker. En av dem är fotografen Christer Strömholm. Det har till och med getts ut böcker med hans kloka ord. Sen har du Oscar Wilde, Maya Angelou, Cesar Vallejo eller Madonna. Kolla in dem beroende på vem du diggar och vad du går igång på. Kanske har du själv, din mormor eller din bästa kompis sagt eller skrivit något som du känner är en klippa att vila på. Ta det citat du gillar bäst.

b) Köp en duk, lite starka färger – det ska vara färger du själv gillar, inte färger som blir snygga – och en pensel. Du behöver inget staffli. Lägg hellre pengar på att köpa en större duk.

c) Måla. Skriv. Låt torka.

d) Sätt upp tavlan så att den blir det första du ser när du vaknar. Rätt blickfång är viktigt.

#19 - Måla en tavla och sätt upp den ovanför din säng så att den blir som ett rep att hiva sig upp med varje jobbig, sömnig och regnig morgon

Tidsåtgång: Inte mer än en timme på att måla. Lägg inte tid på att få det för "snyggt", det är inte syftet.
Kostnad: Några hundralappar för duk och färg. Det går att göra med spritpennor och papper också för några tjugor.
Nackdelar: Inga.
Fördelar: Det kommer bli lättare för dig att gå upp om morgnarna. Du kan peka på tavlan när du har sällskap och säga "Den där målade jag".

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: