Rida utan sadel och träns

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=3240115

''Det bästa för hästen är att låta den slippa tygelns inverkan efter som att det stör balansen.
Det som vi alla förknippar tyglarna med är föhållning. Varför? Antagligen för att det är enda sättet att stanna hästen på, som vi känner till. Alla andra kommandon går utan problem att flytta till skänkel, vikt och röst. Men så är det inte. Det är mycket bättre att stanna/samla hästen med sin balans - dvs. vikt - efter som att man då använder hästen och inte tygeln. Man bli ett med hästen och snart kan du samla hästen lika naturligt som när du samlar ditt eget steg. Du gör det utan att tänka på det, som att gå. Varför ta en massa omvägar med rep och linor när du bara brhöver använda dig av hästen?

Det är att rida i harmoni - Det är att vara ett med hästen. Och alla kan lära sig det. Ridning är egentligen ingen svår utövelse, vi försvårar det med tusen hjälpmedel som inte är annat ön omvägar till det önskade resultatet. Jag rekomenderar dig att läsa "Dansa med hästar". Den förklarar hur hästen är byggt, hur den rör sig och hur den ska röra sig under ryttare. Jag känner igen mycket i den från egna erfarenheter under den tid jag själv ridit min häst utan träns. Att man behöver inte veta hjälperna till skänkelvikning, man gör helt enkelt bara en skänkelvikning.

Dina hjälper är dock inte bara skänklarna som du skrev, utan även vikt och röst. Jag använder även små signaler med handen mot manken ibland för att förtydliga - andra använder en typ av pisk.

Det viktigaste är att man rör sig med känsla. Precis som när du går. Du vet inte hur man gör, du bara går. Samma sak här - du bara rider.''

Enormt bra skrivet. Älskar det där sista!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: